Orivesi

Kaudelle 2023 perustamme uintiryhmiä myös Orivedelle. Tule mukaan uimaan ja harrastamaan hyvässä seurassa!

Orivesi uintiryhmät kevät 2024:

Alkeisjatkouimakoulu: 15:45-16:30 lauantai

Alkeisjatkouimakoulu: 16:30-17:15 lauantai

Taitouimakoulu:  17:15-18:00 lauantai

Uintiryhmä nuoret 8–13 v:  17:00-18:00 lauantai

Kausimaksuun sisältyy (per uimari)  15 krt uintiopetuksen lisäksi: sisäänpääsy ja allasmaksut, uimarikohtainen uintivihko, uintitodistus, uintimerkit 2 kpl, (uintilakki 1kpl ja seuran t-paidan 1 kpl). Vakuutus.

Tämän lisäksi uimari maksaa "uintivuodelta joka kattaa syys-ja kevätkauden",  20e seuranjäsenmaksu

Sitovat ilmoittautumiset: Peruuttaminen ennen kauden alkua ja yhden kokeilukerran jälkeen peritään 10 € maksun.

Alkeisuimakoulu

Alkeisuimakoulu on tarkoitettu uimista vasta opetteleville lapsille eikä osallistuminen edellytä aiempaa kokemusta uinnista. Opetuksen kesto on 30 minuuttia, jotta lapsi jaksaa keskittyä uuden oppimiseen.

Kesto: 30 min Aika: 16:00-16:30 lauantai

Syyskausi: uimaopetusta on 15 kertaa, 26.8-9.12.2023, pois lukien 21.10 (syysloma) ja 4.11 (pyhäinpäivä)

Paikka: Oriveden uimahalli

Päätavoitteet: veteen tottuminen, sukeltaminen, toiminen allasympäristössä ja ryhmässä toiminen ja vedessä liikkuminen välineen avulla.

SUH uinnin tavoitetaulukon merkit: varhaistaito, vesitaitomerkki

Ikä: 4–6 v

Opetus: lastenallas

Alkeisjatkouimakoulu

Alkeisjatkouimakoulussa vahvistetaan alkeisuimataitoa sekä kehitetään vartalon hallintaa vedessä.

Osallistuakseen uimakouluun, lapsen tulee osata sukeltaa ja hypätä altaaseen. Osa opetuksesta tapahtuu räpylöiden ja eri uintivälineiden avulla.

Kesto: 45 min Aika: 16:30-17:15 lauantai

Paikka: Oriveden uimahalli

Päätavoitteet: Vahvistetaan jo opittuja asioita kuten veteen tottumista, sukeltamista ja opetellaan toimimista allasympäristössä ja ryhmässä toimimista. Pääpaino on vedessä liikkuminen välineen avulla ja ilman välinettä alkeistyylien avulla 5–25 m.

SUH uinnin tavoitetaulukon merkit: varhaistaito, vesitaitomerkki taitojen lisäksi alkeismerkki ja harrastusmerkki

Ikä: 5–7 v

Opetus: terapia ja lastenallas.

Taitouimakoulu

Taitouimakoulussa vahvistetaan uimataitoa sekä kehitetään vartalon hallintaa vedessä. Opetellaan uusia vesitaitoja ja syvennytään oikeaoppisiin uintitekniikoihin vapaa, rinta- ja selkäuinnissa sekä aloitetaan perhosuinnin opettelua.

Osallistuvan lapsen tulee pystyä uimaan 25 metriä yhtäjaksoisesti mahallaan ja selällään. Osa opetuksesta tapahtuu räpylöiden ja eri uintivälineiden avulla.

Kesto: 45 min Aika: 17:15-18:00 lauantai

Päätavoitteet: Vahvistetaan jo opittuja asioita kuten veteen tottumista, sukeltamista, uimista ja opetellaan toimimista allasympäristössä ja ryhmässä toimimista. Pääpaino on oikeiden uintitekniikoiden oppiminen 25–50 m oikealla tyylillä.

SUH uinnin tavoitetaulukon merkit: tekniikkamerkki ja taitomerkki

Ikä: 6–9 v

Opetus: terapia ja kuntoallas

Normaalisti Suomessa kaikki lastenuimakoulut päättyvät SUH-tavoitetaulukko, taitomerkkiin. Tai Uimaliiton Vesiralli 4. Jonka jälkeen uimaseuroissa yleensä jakaannutaan lastenuimaopetuksessa harrasteeseen tai kilpauintiin. Kilpauintiura voi alkaa myöhemminkin, jos lapsella/nuorella on vaan riittävän monipuolinen liikuntatausta ja liikkumista on tehty riittävästi ja innostus ja motivaatio treenaamiseen syttyy myöhemmin. Tärkeintä kaikessa liikunnassa on monipuolisuus, että sitä on tehty riittävästi. Uintiaika ja vedessä oleminen luonnollisesti kasvaa lapsen iän karttuessa. Alla esimerkkikuva ryhmistä verrattuna Uimaliiton ja SUH taitotasoihin ja muihin uimaseuroihin.